Het Memorandum dat de Oorlog Niet Stopte
De tekst van het memorandum of understanding tussen de Verenigde Staten en Iran is eerder al uitgelekt. Volgens Bloomberg bevat het document veertien punten, waaronder de afspraak dat de Straat van Hormuz onmiddellijk na ondertekening weer open zou gaan. Dat gebeurde ook — maar niet voor lang. Israël bleef Libanon aanvallen, waarop Iran de zeestraat vrijwel direct opnieuw sloot.
Diplomaten van beide landen hebben maandenlang gewerkt aan dit memorandum. Daardoor dacht ik even dat het misschien toch goed zou komen. Maar dat bleek een illusie. Zodra Israël zijn bombardementen voortzette, trok Iran de stekker eruit. Het zette me aan het denken: wat hebben die diplomaten eigenlijk bereikt? En belangrijker nog: wat heeft Donald Trump bereikt? Volgens analist en investeerder Tom Lassing heeft Trump de tekst van het memorandum niet eens gelezen. Dat idee nestelt zich inmiddels ook bij mij: een president die koste wat kost van de oorlog af wil, zonder de consequenties te overzien.
Wat Trump wél heeft bereikt, is dat de olieprijs heel even daalde. Dat zorgde voor een kortstondige rust op de oliemarkt en een adempauze voor Amerikanen die kreunen onder de hoge benzineprijzen. Maar… in het memorandum staat óók dat Iran een schadevergoeding van 300 miljard dollar krijgt. En het lijkt erop dat de Amerikaanse belastingbetaler die rekening mag voldoen.
Ik kan me voorstellen dat die daar niet bepaald blij mee zullen zijn. De kans is groot dat Trump dit op termijn politiek gaat voelen.
Toch zou Trump Trump niet zijn als hij niet terugsloeg. Hij verweet Barack Obama dat die “meer dan 100 miljard dollar aan Iran had gegeven”. Obama reageerde zoals alleen Obama dat kan: kalm, feitelijk en trefzeker. Hij wees erop dat het geld waar Trump op doelde sowieso al van Iran was — en dat dit in schril contrast staat met de 300 miljard dollar die nu door de VS wordt uitgekeerd. Daarmee pareerde hij Trumps aanval op een manier waar Trump naar mijn mening niet tegenop kan.
Kortom: wie het memorandum van overeenstemming objectief bekijkt, kan moeilijk anders dan concluderen dat Iran al lange tijd de beste kaarten in handen heeft. De Verenigde Staten lijken in deze oorlog het onderspit te hebben gedolven. Daardoor kan het memorandum volgens Tom Lassing — en volgens mij — voor een groot deel direct de prullenmand in. Het is geen conclusie waar de wereld op zit te wachten, maar wel een conclusie die, hoe pijnlijk ook, getrokken moet worden.
© John Kukken, 2026, alle rechten voorbehouden.
Reacties
Een reactie posten