Goedkope Olie, Duur Tanken

 

Ondanks het feit dat de olieprijs op de wereldmarkt de laatste dagen fors is gedaald naar ongeveer 80 dollar per vat, gaan de prijzen van benzine en diesel morgen tóch omhoog. Hoe kan dat? Ik las het vanochtend in het AD, maar ik keek er niet van op. Het antwoord is namelijk bijna kinderlijk eenvoudig.

Toen de oorlog tussen de Verenigde Staten en Israël aan de ene kant, en Iran aan de andere kant uitbrak, gooide Iran de Straat van Hormuz direct op slot. Daardoor konden olietankers uit verschillende olieproducerende landen geen kant meer op, en steeg de olieprijs naar ongekende hoogte. Handelaren moesten daardoor veel meer betalen om olie te bemachtigen, en die hogere kosten worden nu — met vertraging — doorberekend aan de consument. Dat is simpelweg hoe de markt werkt.

Nu is het zo dat Annemarie en ik allebei een goede auto hebben: zij een Toyota, ik een Opel. Maar naar de benzinepomp gaan we niet, want we rijden allebei elektrisch. Af en toe de stekker erin en klaar. We zouden dus kunnen zeggen: wat kan ons die benzineprijs schelen? Maar zo zitten wij niet in elkaar. We kennen genoeg mensen die afhankelijk zijn van een auto op benzine of diesel. Sommigen van hen hebben het niet breed, maar hebben hun auto wél nodig om hun dagelijkse verplichtingen na te komen. Ze krijgen van hun werkgever een reiskostenvergoeding, maar die stelt weinig voor: zo’n 21 cent per kilometer. Dat is geen vetpot, en velen vinden dan ook dat die vergoeding hoognodig omhoog moet.

Gelukkig heb ik gehoord dat werkgevers daar inmiddels naar kijken. Dat is positief. Maar het zou nóg mooier zijn als de Straat van Hormuz weer volledig opengaat, zodat er meer olie op de markt komt en de prijs per vat verder daalt.

Ik ben er echter bang voor dat we daar nog wel even op moeten wachten. Trump heeft weer eens iets gezegd dat door de Iraanse delegatie als beledigend werd opgevat, waarna zij kwaad zijn weggelopen. Dat is zorgwekkend, want als vredesonderhandelingen vastlopen door uitspraken van de Amerikaanse president, voorspelt dat weinig goeds.

Om de verwarring nóg groter te maken, heeft vicepresident J.D. Vance gezegd dat de Straat van Hormuz binnenkort weer opengaat en dat de atoomwaakhond IAEA mogelijk deze week al naar Iran terugkeert. Ik moet het allemaal nog zien. Er is al zoveel gezegd en geschreven dat ik het met een flinke korrel zout neem.

Daarom zijn Annemarie en ik blij dat we jaren geleden hebben gekozen voor elektrisch rijden. Wij worden niet geconfronteerd met hoge benzine- en dieselprijzen — hooguit met een wat hogere elektriciteitsrekening.

© John Kukken, 2026, alle rechten voorbehouden.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Loslaten is ook liefde

Het briefje dat me stil kreeg

Rust in een tijd van onrust