De President die Zijn Eigen Podium Verlaat

 

Een indrukwekkende stoet internationaal bekende artiesten maakte donderdag zijn opwachting bij de opening van het Obama Presidential Center, het nieuwe museum en de bibliotheek ter ere van Barack Obama. Onder de optredende artiesten bevonden zich Bruce Springsteen, Bono, Christina Aguilera, Eddie Vedder, John Legend en Jennifer Hudson — een line-up waar menig festival jaloers op zou zijn.

Ook in het publiek zaten talloze Amerikaanse iconen: Tom Hanks, Tyler Perry, Oprah Winfrey, Stephen Colbert en Conan O’Brien. Daarnaast waren oud-presidenten Joe Biden, Bill Clinton en George W. Bush aanwezig. Het was een avond vol waardigheid, klasse en culturele grandeur.

Het contrast met de evenementen van de huidige president Donald Trump kon nauwelijks groter zijn. Daar blijven de grote namen namelijk massaal weg — en naar mijn mening terecht.

Ik ben geen beroemdheid, laat staan een Amerikaanse, maar áls ik er een was en Trump mij zou uitnodigen om op te treden tijdens een van zijn bijeenkomsten, zou ik zonder aarzelen weigeren. Ik wil onder geen beding met hem of zijn aanhang geassocieerd worden. Dat heeft niet alleen met mijn politieke overtuigingen te maken, maar vooral met het feit dat ik hem zie als een minachtend persoon die koste wat kost zijn wil wil doordrijven.

Laatst zag ik een interview met hem in Meet the Press. Hij kreeg terechte, kritische vragen — vragen die elke president hoort te kunnen verdragen. Maar Trump kon dat zichtbaar niet. Op een gegeven moment begon hij een tirade tegen de presentatrice, gooide zijn microfoon op de grond en liep kwaad weg, terwijl zij verbouwereerd achterbleef.

Als je als president wordt uitgenodigd door Meet the Press, dan weet je dat je stevig bevraagd wordt. Je weet ook dat je je dient te gedragen als een leider, niet als een kleuter die op zijn zere teentjes is getrapt.

Juist dat kinderachtige gedrag liet Trump volgens mij zien. De minachting voor de pers spatte van het scherm. Daarmee toonde hij opnieuw dat hij het presidentschap niet waardig is. Hij heeft voortdurend kritiek op Barack Obama en Joe Biden, maar het zijn juist Obama — en in iets mindere mate Biden — die hebben laten zien hoe je een machtig land bestuurt: met geduld, waardigheid en respect. Daar kan Trump naar mijn mening in de verste verte niet aan tippen.

Ik hoop dan ook dat hij tijdens de midterms in november een paar flinke politieke tikken te verwerken krijgt. Misschien kiest hij dan eindelijk het hazenpad, want de impeachmentprocedure ligt volgens mij al een tijdje in een donker hoekje op hem te wachten.

© John Kukken, 2026, alle rechten voorbehouden.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Loslaten is ook liefde

Het briefje dat me stil kreeg

Rust in een tijd van onrust